Adakah kelas tuisyen suatu kemestian?
Tentu sekali TIDAK. Kebanyakan guru tuisyen termasuk saya
juga tidak pernah menghadiri kelas tuisyen pada zaman persekolahan dahulu.
Namun pada hari ini, situasinya amat berbeza. Ibu bapa berasa seperti tidak
lengkap dan kurang sempurna sekiranya tidak menghantar anak-anak mereka ke
kelas tuisyen. Hal ini desebabkan fenomena menghadiri kelas tuisyen ini dilihat
seperti suatu kewajipan kepada para pelajar sehingga boleh diumpamakan makan
nasi tanpa lauk.
Adakah
sesi pembelajaran di sekolah tidak mencukupi?
Bagaimana mungkin? Guru-guru yang menjadi warga pendidik
di sekolah kesemuanya terlatih. Mereka mempunyai teknik mengajar yang baik
dalam bidang masing-masing. Jika tidak masakan ada pelajar yang memperoleh
keputusan yang cemerlang dalam sekolah itu.
Jadi,
apakah masalahnya?
Masalahnya ada dalam diri pelajar itu sendiri. Penumpuan
di dalam kelas amat penting. Pelajar yang menumpukan sepenuh perhatian dalam
kelas pasti mampu memahami apa yang diajarkan oleh guru di hadapan. Atau paling
tidak sekalipun, pelajar tersebut mengetahui part mana yang tidak difahaminya.
Gangguan oleh rakan sebaya juga salah satu puncanya. Mana
tidaknya, time cikgu sedang mengajar
di hadapan, time itu jugalah dia sibuk
nak bertanya kepada kawan tentang itu dan ini. Dah dia tidak minat belajar,
kawan yang lain diganggunya.
Tidak keterlaluan jika saya menganggap bahawa teknologi
masa kini juga sebagai suatu gangguan. Nak nak lagi apabila telefon bimbit
boleh dibawa ke sekolah. Jika tidak dibenarkan sekalipun, pelajar tetap akan
curi-curi untuk bawa, inikan pula jika dibenarkan. Handphone canggih yang dilengkapi berpuluh application yang
pastinya panjang untuk disenaraikan membuatkan pelajar lebih leka mengulitnya. Jadi
tidak hairanlah mengapa pelajar tidak dapat menumpukan perhatian dalam kelas.
Maka,
bagaimana untuk menyelesaikannya?
Terdapat banyak cara yang boleh dilakukan oleh ibu bapa.
Jika dihuraikan satu persatu, tentunya entri kali ini akan dilihat sama seperti
karangan Bahasa Melayu SPM. Jalan pintas yang sering diambil oleh ibu bapa
ialah menghantar anak-anak ke pusat tuisyen dengan harapan masalah di atas akan
selesai. Mereka sanggup sama sekali untuk membelanjakan ratusan malah ribuan
ringgit sebulan semata-mata untuk hands
over the problem. Sudahnya, masalah yang sama berulang lagi. Saya tidak
menyalahkan pusat tuisyen. Memang ada pusat tuisyen yang benar-benar berkualiti.
Tapi, tidak kurang juga yang ingin mengaut keuntungan semata-mata.
Cara yang terbaik adalah dengan mendidik anak itu sendiri
dengan menerangkan bahawa sikap yang akan menentukan prestasi pelajar di
sekolah. Kesedaran tentang peri pentingnya, memberi tumpuan dalam kelas,
menghormati guru, menguruskan masa dan sebagainya perlu ditanam dalam diri
pelajar dari awal lagi. Ibu bapa juga perlu memberikan semangat dan motivasi
kepada anak-anak dan menghargai usaha mereka. Langkah ini dilihat amat klise
dan mungkin akan mengambil masa yang panjang, tapi itulah yang sebenarnya.
Bebalik
kepada soalan yang pertama, adakah tuisyen itu suatu kemestian?
Tuisyen bukan pengganti kepada sesi pembelajaran di
sekolah. Ia hanya sebagai pelengkap sahaja. Kelas tambahan mungkin perlu bagi:
·
Pelajar yang ingin tahu lebih dari apa yang terkandung
dalam silibus di sekolah
·
Pelajar yang terlalu aktif dan sering
mewakili sekolah dalam kokurikulum misalnya. Jadi, mungkin pelajar ini tercicir
banyak bab yang diajar oleh guru.
·
Pelajar yang slow learner. Pelajar ini memerlukan masa yang lama dan
berulang-ulang untuk memahami sesuatu pelajaran.
0 comments:
Post a Comment