Selamat Datang ke website "A Formula Tutor". Kami menawarkan perkhidmatan 'Personal Tutor' ke rumah anda
RSS

Wednesday 21 November 2012

sayang anak, tangan-tangankan


KENAPA IBU BAPA CINA KURANG SUKA HANTAR ANAK KE SEKOLAH MAJORITI MELAYU ....
oleh: Dr Shukri Abdullah (pakar motivasi dan kecemerlangan pelajar)





Saya jumpa rakan saya berbangsa Cina baru-baru ini dan ketika berbicara mengenai pendidikan saya difahamkan ibubapa Cina kurang gemar hantar sekolah bersama pelajar majoriti Melayu kerana dua sebab:

A. Pelajar Melayu kata mereka ramai yang KURANG / TIADA DISIPLIN justeru mereka tidak mahu virus ini berjangkit kepada anak mereka. Pada bangsa Cina kata mereka DISIPLIN amat penting.


 
B. Bangsa Cina amat menghormati Guru. Malang sekali ibu bapa Melayu kerap juga ke sekolah marah / bermacam complain kepada guru kerana mengambil tindakan disiplin ke atas anak mereka. Memang sesetengah orang Melayu terlalu sayang anak sehingga sukar bagi guru untuk mendisiplin anak mereka yang ternyata tiada disiplin kerana terlalu dimanjakan.

Catatan:
Faktor A ... biar anda komen.
Faktor B dapat saya sahkan kebenarannya. Saya pernah pergi ceramah di SMK Kampung Raja di 

Cameron Highland di mana 90% pelajar Cina. Saya tanyakan beberapa guru perempuan Melayu yang baru graduate tidak sukar ke mengajar majoriti pelajar Cina. Kata mereka tiada masalah langsung kerana sikap pelajar Cina, kalau nak samseng pun ... bukan di sekolah tetapi di luar sekolah. Pantang ibu bapa mereka pelajar samseng atau ganggu guru-guru. Mereka respect guru.

APA BETUL MELAYU KURANG DISIPLIN DIBANDINGKAN DENGAN ORANG CINA ?

APA BETUL IBU BAPA MELAYU KURANG RESPECT GURU DIBANDINGKAN DENGAN IBU BAPA CINA
?



Komen saya:
Bukan semua pelajar Melayu tidak berdisiplin di sekolah. Masalah disiplin ini bukanlah masalah baru, ia berpunca dari banyak sebab antaranya ialah faktor didikan ibu bapa di rumah. Didikan awal dari rumah amat penting supaya pelajar dapat mengawal diri dari pengaruh rakan sebaya di sekolah. Peranan warga sekolah sebagai ‘rumah kedua’ juga sama penting.
Sebagai guru tuisyen juga, saya mempunyai pengalaman yang sama. Ibu bapa Melayu terlalu sayang akan anak mereka, kadang-kadang saya lihat tidak bertempat. Saya ambil contoh, teguran yang sama diberikan kepada dua ibu bapa berbeza tentang sikap anaknya yang tidak menyiapkan tugasan yang diberi.
Ibu bapa Melayu: Anak saya beritahu kerja di sekolah sangat banyak.  Patutnya di kelas tuisyen tak perlu ada homework. Ini membebankan pelajar.
Ibu bapa Cina: takpe, cikgu bagi je kerja banyak2. Dia sangat playfull di rumah, tengok tv sahaja. Nanti saya paksa dia buat dia punya homework.
Jadi, sama-sama lah kita fikir-fikirkan untuk masa depan anak-anak kita yang lebih cemerlang.
**sayangkan anak tangan-tangankan


Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment